ROSA BANDET

14 oktober 2010

Tvivlat Nej

Jag har fått ganska många mail  med frågan : Om jag någonsin tvivlat på att jag är en bra mamma,? Och att de som frågat många gånger känts sig maktlösa gentemot sina barn ibland, oftast under den så fint kallade TROTS perioden ;)
Svar:


Ok jag kan verkligen inte komma på nån gång jag sagt eller tänkt va F... har jag gjort för fel eller varför lyssnar hon inte.. Och tvivlat på mig själv som mamma.


Mercedes har haft sina "TROTS" perioder :) Det kan jag lova, visst har hon snurrat runt på golvet inne på ICA och varit som en rabies hund här hemma ibland ha ha ha. Men det hör ju till eller hur ? Det visar ju att mitt barn har en egen vilja. Och nu ska jag bara försöka visa henne hur man hanterar ilskan på rätt sätt. Det är ju faktiskt i dessa situationer som de behöver oss mest!! 

Det vi nu gör när Mercedes  inte lyssnar på oss. Så sätter vi henne ned, det kan vara på vad som helst beroende på vart vi är :)  Och berättar för henne varför hon får sitta ned Tex Mercedes du får inte vara på vägen det är farligt!! Med en bestämd röst .. Lugnar hon sig så pussas vi och så är det över..

Men skriker hon och absolut inte vill lyssna . Säger vi/jag bara : Så får du sitta här en stund för att du inte lyssnar på mamma.. Och så väntar jag i ca 2 min , går tillbaka och förklarar för henne varför hon fick sitta ner och sedan pussas vi och allt är bra igen tills nästa gång ;) 

Och nu i de flesta fall så behöver man bara säga med bestämd röst Mercedes vill du sitta på bänken,pallen eller vad nu som finns inom räckhåll så lyssnar hon och det behöver inte bli nån uppståndelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar